Odd Sandvik » 28 Jul 2010, 13:18
1. DAE har pr idag nøyaktig 8500 timer,IKKE +9000.Det vil ta et par år til.
2. Tønsberg flyklubb fikk sin flymaskin "groundet" for en stund siden,og da trådte Rygge flyklubb støttende til og omtrent "ga bort" en fullt instrumentert IFR-maskin med en nesten helt ny motor, LN-NAZ. Da fikk selvfølgelig Tønsberg flyklubb penger til overs og kjøpte seg en maskin nr 2. Rygge flyklubb har i mange år hatt to maskiner,en stund hadde vi til og med tre,så selv om en av maskinene ble "dømt ut" for et lengre eller kortere tidsrom så hadde vi likevel en som kunne ta over den andres "byrder" med skoling eller brannvakt o.l.Nå har vi TFV, som sliter med både vedlikholdskostnader og renter og avdrag, til å "steppe inn" dersom DAE er på verksted eller lignende.Dette vil selvfølgelig medføre langt større utgifter for elevene enn om vi hadde beholdt NAZ.
3.Rygge flyklubb har hatt skoletillatelse for skoling i acro siden 2003.I denne perioden har faktisk tre acrofly vært innom klubben: Safarien til Jan Otto, RV-4èn til Einar og en Citabria LN-ALM. Men i hele denne tiden var det bare to stykker som fikk utskrevet en acrotillatelse,Jan Otto og Per (Strømmen), så pågangen har ikke vært så alt for stor.Nå har vi muligheten til å bruke Jan Otto og hans Safari for kr 1500 i timen med INSTRUKTØR, og det er faktisk billigere enn å leie TFVèn med enkelte instruktører.Vi må huske på at acro teori og flyging er "evigvarende", så en kan egentlig nøye seg med å fly bare en tur i året for å sette det litt på spissen. Trening er trening!
4. Jeg er meget enig i det som "aloevar" og Freddy skriver. (Men jeg synes nok at Freddy kan koste på seg et par-tre acroturer for å se hvordan det er.Som sagt; trening er trening og forsvinner ikke helt selv med lange opphold!
5. Ellers er det med interesse å lese at styret faktisk vurderer en oppgradering/renovering av DAE, og det er meget gledelig mht brannvakt og skoling.Jeg vil sitere hva jeg skrev til instruktørene og noen styremedlemmer for et par uker siden: "For brannvakt er C-172 desidert best.For elementær skoling er nok også C-172 best.For acro er selvfølgelig Grobèn best, men her har vi nå i flere år hatt to maskiner på klubbens inventarliste,Safarien og RV-4, som begge er ypperlige skolemaskiner for acro!" Men jeg har en liten mistanke om at denne acrointeressen kan være et blaff av entusiasme der og da, og når det kommer til stykket så er ikke denne interessen så stor likevel!? Jeg håper jeg tar feil, men vi får se hvordan det går.
6. Jeg lurer iallefall på hvordan det går med denne "fadderordningen" som styret har lansert?
Mvh DG