Hva for slags acrofly til RFK?

Årsmøtet godkjente en ramme på 700' pluss salg av NAZ til anskaffelse av nytt fly. Her diskuteres alt rundt dette.

Re: Hva for slags acrofly til RFK?

Innlegg Odd Sandvik » 30 Jul 2010, 07:14

Ja det var skikkelig "dumt" at NAZ forsvant,(men skikkelig bra for Tønsberg FK), og jeg glemte å tilføye at TFV er en 4000+ timers flyskolesliter som også vil kreve sitt etter hvert,bare vent og se!! Mvh DG
Odd Sandvik

Innlegg Odd Sandvik » 30 Jul 2010, 08:49

Videre er det slettes IKKE nødvendig å fly acro for kr 20 000 i året når en skal fly acro på hobby-basis.Det er "kanskje" påkrevet dersom en satser på å være med i konkurranser! Har man utdannelsen varer den som sagt "evig", og å ta seg en loop og en roll en gang iblant over 2000 ft AGL er ikke på noen som helst måte farlig men skikkelig moro. Husk det er ikke så veldig mange år siden det ikke var krav om utdannelse i dette i det hele tatt. Så det er bare å stå på! Mvh DG
Odd Sandvik

Innlegg fenilsen » 30 Jul 2010, 09:56

Hei Odd

Når jeg nevnte det med opp til kroner 20 000,00 pr år, så var det et beløp en kanskje må regne med for å beherske godt og sikkert alle de øvelser en lærer gjennom grunnutdanningen. Det og ta en loop og roll vil sikkert ikke kreve så mye, men det vil da mangle mye på alle de forskjellige øvelsene som jeg personlig mener en bør / må beherske godt for å utføre dette sikkert og godt.

Mitt poeng er ikke selve beløpet, men at alle som starter opp med det bør være klar over at denne aktiviteten koster en god del mer enn vanlig flyving. Andre piloter (som flyr noe akro i dag) mener også at så mye penger går med for å beherske det bruktbart og sikkert. Som sagt, Odd - la ikke beløpet være det som stopper det hele.

Askim,30.07. 2010 (med fortsatt regn)

Frank Emil Nilsen :D
fenilsen

Ikke overdriv kostnaden!

Innlegg ao.frog » 31 Jul 2010, 10:26

Hallo folkens.

Jeg skal ikke starte en "evig" diskusjon rundt kostnaden med å fly acro, men jeg vil kommentere de 20.000 for det er i jammen i drøyeste laget!
Jeg forutsetter at vi her snakker om en vanlig flyger som flyr litt acro nå og da, f.eks på slutten av en vanlig tur. For en som vil delta i konkurranser er selvfølgelig saken en helt annen, men dette blir jo da en hobby på lik linje med andre hobby'er.

Altså: det er ikke noe mystisk eller rart med å fly noen av de vanligste acro-øvelsene. Det krever heller ikke all verden av trening for å holde rusta i sjakk. For de aller fleste vil jeg tro at de vil kombinere en acro-sekvens med en helt vanlig kosetur, f,eks ved at man legger inn noen minutter på slutten av turen.
Man har selvfølgelig vekt og CG-begrensinger å ta hensyn til, men det er enkelt å få til. De fleste fyller vel ikke fulle tanker for en lokaltur?
Man kan selvfølgelig heller ikke ha fylt opp kabinen med løse gjenstander, men det skal man jo uansett ikke ha.

For den helt vanlige flyger, og det tror jeg bestemt gjelder de fleste av oss, vil altså det å fly acro ikke bety de helt store ekstrautgiftene, kun noen få minutters ekstra flytid av og til.
Jeg har nå fløyet acro med småfly siden -92, og i ca 90% (!) av tilfellene jeg flyr en sekvens eller to, blir det gjort på slutten av en vanlig tur, f.eks etter en nav-tur, noen landingsrunder eller en lokal sightseeing-tur.
Så det å snakke om 20 lapper ekstra i året er etter min mening helt borti natta, og kun beregnet til å skremme...

Det å lære seg å fly flyet trygt helt ut til alle hjørnene av "konvolutten", gjør at man blir en mye tryggere og bedre flyger. Når man i tillegg vet åssen verden ser ut opp-ned, loddrett og på skrå gir dette en veldig trygghet.
Bonus'en er at man har det durabelig moro, og det er jammen litt av en bonus!

Vi har jo flere acro-flygere i klubben, så det hadde vært interessant om noen av dem kommenterte dette.

Hilsen Alf Olav Frog
ao.frog

Innlegg Odd Sandvik » 31 Jul 2010, 14:17

Alf Olav,du skrev alle orda ut av min penn! DG
Odd Sandvik

Innlegg fenilsen » 01 Aug 2010, 07:47

Hei Odd og Alf

Jeg har i mitt anslag for Acro-utgifter pr. år lagt følgende til grunn:

- Et acrofly som vil koste minimum kroner 25,00 pr min (på sikt kanskje kroner 30,00).
- Et eget "skoleområde" der vi får operere opp til 6500 fot (og det tror jeg ikke vi får til innenfor dagens skoleområde). Det vil medføre at det blir en del "transportflyving" til og fra dette akro-skoleområdet (det bør minst være 2 områder).
- Skoleprogrammet vi fikk ved vår acroutdannelse (teori + praksis) hos NRF legges til grunn og alle øvelsene skal opprettholdes og utføres med tilfredsstillende resultat ( det var opp til 18 forskjellige øvelser). Noen øvelser krever mye trening
- For å være "current" på dette, så mener jeg at en helst bør fly dette 1 til 2 ganger pr. måned (det var det vi ble fortalt) og at en bør ha minst 12 timer (selve akroøvelsene) på dette pr år (vi har jo 12 timer på vanlig PFT i dag).
- For hver time i acrofly, har jeg regnet 40 minutter til selve øvelsene. resten blir transport til / fra Rygge.
- 2 timer med instruktør pr år, for å bli korrigert og supplert nye muligheter (gjerne hvert halvår).
- En egen selvassuranse for akroflyet, og det er en god del høyere enn dagens selvassuranse.

Jeg er også enig i det som dere begge skriver, men for å tilfredsstille det som er nevnt over, vil jeg sette av en god del til dette formålet. Har jeg tatt feil (og det kan jo hende), så har jeg jo mye penger å fly akro for.

Det var ikke hensikt å skremme (eller være på jordet). Jeg la til grunn det vi ble fortalt (lært opp til) og som jeg fortsatt mener jeg selv vil gå for.

Jeg avslutter med dette min deltagelse i debatten. Jeg ser helst at vi får til en avklaring angående acroaktivitet i Rygge Flyklubb og kommer i gang.

Askim, 01. 08. 2010

Frank Emil Nilsen
fenilsen

Innlegg Odd Sandvik » 15 Aug 2010, 08:32

For generell info: I Gjøvik og Toten flyklubb kan du,med andel i flymaskinen, en Super Decathlon, på kr 7000.-, fly akro for kr 620.- pr time, altså ca kr 10.- pr minutt. Man trenger slettes IKKE en supermaskin til kr 30.- pr minutt for å fly akro og ha det morro på hobbybasis!!
Odd Sandvik

Innlegg OleB » 03 Sep 2010, 18:48

Hei alle sammen.

Det er kansje ett litt dumt sprøsmål fra en nybegynner slk helt fra sidelinja, men ... hvor mange slike 7000,- andeler må vi opp i, for og kunne
havne på en slik timepris med ett nytt fly? Dersom det kun er 5-10 deltagere med en slik andel, blir vel antagelig timeprisen vesentlig mye høyere?

Jeg regner vel også egentlig med, at en slik ny maskin også er lov til og benytte til vanlige lokale turer, for de som ikke skal fly acro?? Da det ikke er alle
på rygge som kommer til og havne i acro kategorien, er det vel hensiktsmessig for klubben å ha en maskin med en timepris som flest mulig vil benytte seg av??

Om det kommer inn ett nytt fly, håper jeg uansett at flest mulig av medlemmene får muligheten til og "kjøpe seg inn i" den og kan få fly vanlige småturer
til en hyggelig timepris. :-)
Beste 73 es cul de
LA6JNA - Ole bjørklund

You know you've landed with the wheels up when it takes full power to taxi to the ramp.

Bilde
OleB

Forrige

Gå til Nytt fly

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester